PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY INTELLECTUALLY REPETITION (AIR) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA
DOI:
https://doi.org/10.33557/rkh4pg47Keywords:
Auditory Intellectually Repetition (AIR) Learning Model, Student Learning OutcomesAbstract
Students at SMA Negeri 1 Ma'u still experience monotonous learning. Lack of student participation makes students feel bored and tends to affect their learning outcomes. This research is classroom action research (PTK) which aims to determine the process of implementing the Auditory Intellectually Repetition (AIR) learning model in improving student learning outcomes. The data collection techniques used were teacher and student observation sheets, learning results tests and documentation. From the research conducted, it is known that in the first cycle student learning outcomes did not meet the target set at a minimum of 75%, while in the second cycle student learning outcomes reached an average of 84.15%. This achieved the set target of 75%. Based on the research findings, it is concluded that the implementation of the Auditory Intellectually Repetition (AIR) learning model can improve students' learning outcomes at SMA Negeri 1 Ma'u, particularly in Economics subjects.
References
Akbar, M., Sabila, A., Ambiyar, A., & Zaus, M. A. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dasar-Dasar DPIB Kelas X SMK N 14 Medan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 7991–7997.
Badawi, J. A., Pertiwi, R. P., & Dewi, S. E. K. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Air (Auditory, Intellectualy, Repetition) Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika Pada Siswa Kelas IV SDN Nusa Tenggara. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 209–219.
Bonatua, D. S., Mulyono, D., & Febriandi, R. (2021). Penerapan model pembelajaran AIR (auditory, intellectualy, repetition) menggunakan media gambar pada pembelajaran tematik sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3850–3857.
Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Education and development, 8(2), 468.
Darman, R. A. (2020). Belajar dan Pembelajaran. Guepedia.
Ekasari, E. R. R., & Trisnawati, N. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X OTKP di SMKN 2 Buduran. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 236–245.
Elinawati, W., Duda, H. J., & Julung, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Sainsmat, 7(1), 13–24.
Hidayati, N. A., & Darmuki, A. (2021). Penerapan Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Mahasiswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(1), 252–259.
Jailani, M. S., & Saksitha, D. A. (2024). Tehnik Analisis Data Kuantitatif dan Kualitatif dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal Genta Mulia, 15(2), 79–91.
Laoli, E. S., & Lahagu, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Question Student Have dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII SMP Negeri 4 Ulu Idanotae. Jurnal Bionatural, 10(2).
Luthfiana, M., & Wahyuni, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (Air) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 2(1), 50–57.
Martini, N. K., Tripalupi, L. E., & Haris, I. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS di SMA Negeri 3 Singaraja Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 10(1), 295–304.
Muthmainnah, M. (2024). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (Air) terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas VI SD Sabir (Sekolah Alam Bireun). Genderang Asa: Journal of Primary Education, 5(1), 56–65.
Nurjannah, N., Djabba, R., & Aulia, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kabupaten Pinrang. Nubin Smart Journal, 2(2), 43–50.
Oktavia, A. D., Rohmanurmeta, F. M., & Yanto, E. N. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Siswa SDN Kertosari 02. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 566–570.
Parwati, N. N., & Suharta, I. (2024). Mathematical Problem-Solving Ability and Students’ Motivation In Learning Using Auditory, Intellectually, Repetition Models. AIP Conference Proceedings, 2867(1).
Ramadhani, Y. G., & Dewi, N. R. (2022). Kajian Teori: Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Siswa Kelas VIII Materi SPLDV dengan Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repitition (AIR). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 500–506.
Saputri, N. E., Firmanti, P., & Anggraini, W. (2023). Penerapan Metode Auditory Intellectualy Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 33–42.
Simanjuntak, L. E. (2021). Metode Air untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X. Journal of Education Action Research, 5(4), 496–500.
Sugiarni, R., & Ifanda, A. R. (2020). Peningkatan Keaktifan Mahasiswa pada Perkuliahan Sejarah dan Filsafat Matematika Melalui Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition. Prisma, 9(1), 57–64.
Tuo, M. A. A., & Ahmad, A. K. (2022). Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition. Al-Irsyad: Journal of Education Science, 1(2), 78–88.
Utami, D. D., Alfiyani, N., Lingga, M., & Sudrajat, S. (2023). Application of the Combined Learning Model of JIGSAW and AIR (Auditory, Intellectually, Repetition) Learning Methods in Social Sciences Subjects. JURNAL PENDIDIKAN IPS, 13(2), 278–283.
Zebua, P. S., & Laoli, E. S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Numberead Head Together dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal PRIMED: Primary Education Journal atau Jurnal Ke-SD An, 3(3), 288–295.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.