IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Oman Farhurohman Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Ai Elia Martaningsih Arum Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Ummi Nafisah Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Ira Mira Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

DOI:

https://doi.org/10.33557/d6j0rv13

Keywords:

Independent Curriculum, Differentiated Learning, Elementary School.

Abstract

The aim of this study is to explore the implementation of differentiated instruction in elementary schools within the context of the independent curriculum and to identify the supporting and inhibiting factors. The qualitative research method was employed, enabling the researcher to provide a detailed description of how differentiated instruction is applied. Findings reveal three stages in implementing differentiated instruction: initial preparation, execution, and evaluation. The initial stage involves diagnostic assessments to understand students' prior knowledge and learning styles. During execution, differentiation focuses on three key elements: content, process, and product, tailored to students' needs. Evaluation is conducted post-instruction to reflect on the process. Supporting factors include activities that enhance understanding of differentiated instruction, such as learning communities, internal training, and the presence of competent teachers. Conversely, inhibiting factors involve the time required, which can often be lengthy for effective implementation

References

Andini, D. W. (2016). Differentiated Instruction: Solusi Pembelajaran Dalam Keberagaman Siswa Di Kelas Inklusif. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 2(3).

Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95–101.

Carol Ann, T. (2017). Differentiate Instruction IN Mixed-Ability Classrooms Differentiate Instruction.

Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak Pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846–2853.

Farid, I., Yulianti, R., Hasan, A., & Hilaiyah, T. (2022). Strategi Pembelajaran Diferensiasi Dalam Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 11177–11182.

Fathoni, A. (2006). Metodologi Penulisan Dan Teknik Penyusunan Skripsi. PT Rineka Cipta.

Febrianti, M., & Dafit, F. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Kelas IV UPT SD Negeri 005 Hangtuah Kabupaten Kampar. Social Science Academic, 1(2), 99–116.

Fitra, D. K. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Materi Tata Surya Di Kelas VII SMP. Unjuk Ajar: Jurnal Penulisan Ilmu Pendidikan, 5(2), 278–290.

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182.

Imanuel, S. A. (2015). Vox Edukasi Vol 6, No 2 Nopember 2015 Imanuel S.A. ,. Vox Edukasi, 6(2).

Jayanti, S. D., Suprijono, A., & Jacky, M. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Sejarah Di SMA Negeri 22 Surabaya. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 561–566. Http://Jurnaledukasia.Org.

Purba, M. (2021). Pembelajaran Berdiferensiasi ( Differentiated Instruction ). Kemendikbud Ristek.

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187.

Retnaningsih, L. E., & Khairiyah, U. (2022). Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 8(2), 143–158.

Sholikhah, H. A., & Handayani, T. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia Di PGMI FITK UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 13(2), 11–23.

Sigalingging, R. (2021). Penerapan Pembelajaran Paradigma Baru Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pembelajaran Di Sekolah Penggerak. TATA AKBAR.

Sugiyono, S. (2018). Metode Penulisan Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif Dan R & D. Alfabeta, Bandung.

Tomlinson, C. A. (2001). How To Differentiate Instruction In Mixed-Ability Classrooms. Ascd.

Tomlinson, C. A., & Imbeau, M. B. (2010). A Differentiated Classroom.

Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penulisan Pendidikan: Pengantar Ringkas. Garudhawaca.

Wulandari, A., Safitri, S., & Farhurohman, O. (2024). Pentingnya Guru dalam Pendidikan Inklusif yang Kompetitif. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 17(1), 39–55.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR. (2024). Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 17(2), 95-105. https://doi.org/10.33557/d6j0rv13