STRATEGI PEMBELAJARAN PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR TERHADAP KEAKTIFAN BELAJAR SISWA
DOI:
https://doi.org/10.33557/gpe7z615Keywords:
Learning Strategy to Improve Thinking Skills, Student Learning ActivenessAbstract
Student inactivity at SMA Negeri 1 Hiliduho is characterized by students' passiveness when learning begins and no response from students. The aim of this research is to determine the effect of learning strategies to improve thinking skills (SPPKB) on the active learning of class X students at SMA Negeri 1 Hiliduho. The research method used is a quantitative method. The results of the research show that the average value of student activity through the questionnaire instrument from the validity test was rcount = 0.844 > ttable = 0.361 and the reliability test obtained r11 = 0.915. From the results of the hypothesis, t_count = 89.58 > t_count = 1.697 so that Ho is rejected and Ha is accepted. So it can be concluded that there is an influence of learning strategies on increasing thinking abilities on students' active learning
References
Abrari, L., Laberta, M. E., & Gusmaneli, G. (2024). Strategi Peningkatan Kemampuan Berpikir untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik dalam Pembelajaran PAI di Sekolah. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 26–33.
Arlina, A., Raudhoh, F., Rahman, A. H., Baihaqi, A., & Hassanah, U. (2023). Strategi Pembelajaran Peningkatan Keterampilan Berfikir (SPPKB). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 9268–9273.
Bago, T. (2024). Penerapan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) Peserta Didik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Trigonometri di Kelas X-1 SMA Negeri 1 Hibala TP. 2022/2023. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 2(3), 245–251.
Dewi, L., & Fauziati, E. (2021). Pembelajaran tematik di sekolah dasar dalam pandangan teori konstruktivisme vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2).
Hapsari, R. W., & Marmoah, M. (2022). Strategi Manajemen Pembelajaran dalam Menumbuhkan Rasa Ingin Tahu Peserta Didik di Era New Normal. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 15(2), 134–144.
Hazin, B. I. (2024). Pengertian Strategi. Pengembangan Kurikulum: Teori, Model, Dan Praktik, 240.
Kumullah, R., & Yulianto, A. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Melalui Pembelajaran Talking Stick dengan Media Pohon Matematika Pada Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(2).
Nurajijjah, N. A., Fatimah, T., & Pratiwi, I. M. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran 3cm dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa pada Mata Pelajaran IPA. TADRUSUUN: JURNAL PENDIDIKAN DASAR, 3(2), 294–304.
Sakinah, P., Risnawati, R., & Za’ba, N. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fikih. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 313–318.
Susanto, P. C., Arini, D. U., Yuntina, L., Soehaditama, J. P., & Nuraeni, N. (2024). Konsep Penelitian Kuantitatif: Populasi, Sampel, dan Analisis Data (Sebuah Tinjauan Pustaka). Jurnal Ilmu Multidisplin, 3(1), 1–12.
Yurniati, Y., & Waspodo, W. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 15(2), 159–170.
Zukmadini, A. Y., Karyadi, B., & Rochman, S. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Workshop Model Integrasi Terpadu Literasi Sains dan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Publikasi Pendidikan, 11(2), 107–116.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.